Selfies hier Selfies there Selfies everywhere - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Tim Sutmuller - WaarBenJij.nu Selfies hier Selfies there Selfies everywhere - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Tim Sutmuller - WaarBenJij.nu

Selfies hier Selfies there Selfies everywhere

Door: Tim Sutmuller

Blijf op de hoogte en volg Tim

08 Maart 2017 | Nepal, Pokhara

Cola of Pepsi, Dove of Nivea, NCell of ExCell, het biertje Tuborg of toch maar een Ruslan vodka, gebruik jij ook creme om je huid blanker te maken? Nepal, een land dat tussen twee opkomende super/grootmachten in ligt waar miljarden mensen wonen die een economische sprong voorwaarts meemaken. Een land dat tussen deze twee landen haar waarden op traditionele wijzen behoud en zich koest houd in de bergen. Een land waar men zich kan voltrekken aan de drukke 'westerse' beschaving met al haar hectiek, stres en vooroordelen. Althans, dit werd mij een jaar geleden vertelt toen ik had besloten om naar Nepal te gaan.
Ik kan je vertellen dat de 'Onzichtbare hand' nergens zo zichtbaar is als hier. In dit land waar zo'n dertig miljoen mensen leven, waarvan een aanzienlijk laag percentage in de steden, is het toch opvallend hoe kapitalistisch en 'verwesterd' men hier in het dagelijkse leven de dag door komt. Overal staan reclameborden over drank, verzorgingscrempjes, apparatuur et cetera. Men wordt continu gedwongen om een keus te maken, al is het niet persé in materie, danwel in selfies. Ja, selfies. Nergens anders heb ik de selfie cultuur meer levend mogen waarmaken dan hier. En ik dacht dat wij in Nederland er al wel wat van konden, 'boy was I wrong'. Mensen zijn bereid om een uur lang ergens te gaan staan, amper te communiceren, om vervolgens alleenmaar bezig te zijn met het maken van foto's van elkaar.
Ik snap natuurlijk hartstikke goed dat elk mens elke dag bezig is om te overleven, op welke manier dan ook, en dat respecteer ik. Ik had alleen niet verwacht dat geld zo'n belangrijke rol zou spelen hier; taxi chaffeurs die om je vechten, die tien en vaak ook nog eens dertien procent die bij je rekening wordt opgeteld, iedereen wilt continu geld van je.
Wat een kenmerkend en dus een terugkomend aspect is van mijn reis en minor, is dat ik continu mijn verwachtingen moet bijstellen. Nepal is niet dat rustige land in de bergen waar men zich niet bekommert om de buiten wereld en waar geld geen rol speelt. Wat wellicht flink kan tegenvalen voor al die linkse hippies en toeristen die dagenlang in Lakeside verblijfen die hetzelfde dachten als ik. Klein verschil tussen hen en ik is dat ik daadwerkelijk met echte Nepalezen meeleef. En die echte Nepalezen vaak vrij rechtse politieke ideeen hebben. ''Vinden jullie Hitler ook zo'n toffe gast?''

  • 09 Maart 2017 - 09:01

    Kees-Jan:

    Mooie observaties! Ik denk ook dat je helemaal gelijk hebt: de traditionele gebruiken raken op de achtergrond omdat men ook in armere landen de verworvenheden van de westerse wereld wil hebben. en daarvoor heb je geld nodig dat er niet is. Dus gaan sommigen ervoor 'vechten'. Ik denk dat men in zulke landen te vaak denken dat het in de westerse wereld alleen maar goed is. Helaas: het is de bekende koude kermis...
    Ga zo door en praat er ook met mensen over. Zullen er verschillen zijn tussen ouderen en jongeren? Rijk en arm? Man en vrouw? Ik ben benieuwd.
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 23 Jan. 2017
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 6670

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 03 Mei 2017

Nepal 2017

Landen bezocht: